Digitale communicatie trends 2023

Met een nieuw jaar in het verschiet, zal de manier waarop bedrijven gebruikmaken van bestaande digitale communicatietrends, de ervaringen van niet alleen hun klanten, maar ook die van hun werknemers beïnvloeden, wat onvermijdelijk ook hun bedrijfsresultaten zal beïnvloeden.

Om het jaar goed te beginnen hebben we een aantal digitale trends voor je op een rijtje gezet. Dan ben je voorlopig weer op de hoogte.

GA4 Google Analytics

2023, lets go:

1. Live en VOD Shoppable-video’s

We zien dat veel bedrijven bezig zijn met live en video-on-demand shoppable video’s. Van Walmart en Puma tot kleinere merken die hun CEO’s als influencers een gebruiken, er wordt flink op los getest. Veel vooruitstrevende bedrijven springen op deze kar en werken samen met hun bureaus, makersnetwerken of technologieleveranciers om dit in een razend tempo onder de knie te krijgen. Er zijn kansen en een echt rendement op investering; maar vooralsnog het staat nog wel in de kinderschoenen.

Tijdens een shoppable video kunnen consumenten verschillende producten bekijken. Als er een product is dat hun aandacht trekt, hoeven ze alleen maar rechtstreeks in de video te klikken (er zijn veel aanklikbare links ingesloten) en worden ze doorverwezen naar een andere pagina waar ze meer informatie over dat specifieke product kunnen vinden of het direct online kunnen kopen. Kortom, het is een geweldige manier waarop merken meteen directe verkoop kunnen genereren.

2. Korte Videofragmenten

Korte videofragmenten blijven een effectieve manier om te communiceren met jouw publiek. Korte video’s zijn aantrekkelijk en gemakkelijk te onthouden. Ze zijn ook eenvoudig te maken en bij te werken om ze relevant te houden. Of het nu gaat om een preroll-advertentie op YouTube, een Instagram Reel of een narrow-casting scherm, korte video’s geven marketeers een toegankelijk medium om in contact te komen met doelgroepen. Hou wel rekening met een steeds groter wordende behoefte aan kwaliteit van de video’s. Als merk moet er wel productiewaarde aan de video’s zitten om serieus genomen te worden door jouw publiek.

3. Partnerships met makers en influencerss

Partnerships met videomakers en influencers zullen in 2023 blijven toenemen. De behoefte aan een beroemde sponsor voor elke marketingcampagne neemt af, aangezien influencers op micro-, midden- en macroniveau duurzamere voordelen opleveren op efficiëntere investeringsniveaus. Je zal zien dat meer merken nog diepere partnerships aangaan met ambassadeurs en influencers.

4. Podcasten

Veel mensen hebben inmiddels een gezonde obsessie voor podcasts. Dit communicatiekanaal is in een stroomversnelling gekomen sinds podcasting voor het eerst aansloeg en voet aan de grond kreeg eind 2004. Tegenwoordig is het niet alleen een vaag kanaal voor marketeers meer, maar ook een enorme kans voor bedrijven om met consumenten in contact te komen door op maat gemaakte inhoud voor hun doelgroepen te creëren.

Steeds vaker verkennen organisaties ook het gebruik van audiocontent/
poscasts als een interne digitale communicatiemethode. Volgens een
recent rapport zou een meerderheid van de werknemers graag naar een podcast luisteren met de relevante informatie in plaats van een vergadering bij te wonen. En wanneer senior management de gastheer is, zorgt deze trend voor een meer persoonlijke verbinding tussen werknemers en werkgever.

5. Authentieke communicatie en verbinding

Authentieke communicatie, verleiding en verbinding moeten altijd het uitgangs- punt moeten zijn van goede communicatie. Ook bij het digitaal opbouwen van relaties met jouw publiek. Transparantie is de afgelopen jaren een populaire invalshoek geweest. Klanten en werknemers verwachten daarom authenticiteit in de communicatietactieken van vandaag. Zorg ervoor dat je jouw publiek behandelt als echte mensen, niet als transacties.

6. Ethische communicatie

Het vertrouwen in de overheid, maar ook in andere instanties zoals banken en bedrijven, heeft flink onder druk gestaan de afgelopen jaren. En juist dat vertrouwen is hard nodig als je verbonden wilt blijven met je publiek. Relatie staat steeds meer centraal t.o.v. alleen reputatie. Toch kan dat vertrouwen niet afgedwongen worden. Het enige waar je invloed op hebt, is dat je betrouwbaar bent. Zowel in je gedrag als in wat je communiceert.

Ethische communicatie is een vorm van communicatie die berust op zakelijke waarden, zoals eerlijkheid, duidelijkheid en verantwoordelijkheid en de daaruit voortvloeiende acties. In 2023 wordt bewustwording dat jouw communicatie de werkelijkheid creëert en daarmee een flinke verantwoordelijkheid draagt dus steeds belangrijker.

7. Gepersonaliseerde communicatie

Gepersonaliseerde communicatie en content zal ook in 2023 impact blijven houden. Niet alleen zullen mensen meer aandacht besteden aan inhoud die aan hen is gericht en is aangepast aan hun behoeften, maar ze zijn ook meer geneigd om zich ermee bezig te houden en er positief op te reageren.

8. Het gebruik van intentiegegevens

Het gebruik van intentiegegevens (webgegevens waarmee je als merk kan identificeren wanneer een prospect actief op zoek is naar jou producten en/of oplossingen) zal dit jaar nog belangrijker worden, aangezien het de algehele kwaliteit van leads versterkt, hogere closing rates van die leads gegenereerd en de verkoop teams ondersteund bij het verkorten van verkoopcycli.

Intent-driven marketing stelt bedrijven in staat om betere inzichten te krijgen in de behoeften en wensen, maar vooral in de intenties van de consument. Een bedrijf dat dit in kaart kan brengen heeft de mogelijkheid om echt toegevoegde waarde te leveren aan de consument. Intent-driven data is real-time informatie over de activiteiten en het gedrag van jouw (potentiële) klanten. Dit levert dynamische en krachtige signalen op rond om voorkeuren, informatiebehoefte, de intentie om actie te ondernemen en uiteindelijk de intentie om over te gaan tot een aankoop.

9. De QR-code

De QR-code, ooit beschouwd als ‘marketing roadkill’, maakt nu een wederopstanding door als dé nieuwe voorkeursmethode om zowel jongeren als degenen die minder geneigd zijn een URL in te typen te bereiken. De QR code is naar de voorgrond gesprongen op tv, in direct mail en zelfs billboards en pauzeruimtes. Stel je data analyses in om het gebruik via QR te meten en je zal versteld staan hoe snel de gebruikerscijfers groeien.

10. De niet aflatende toename van mobiele apparaten

De groei in gebruik van mobiele apparaten en het bijbehorende gebruik van
mobiele data zullen het komende jaar een grote impact blijven hebben op de digitale communicatie. En deze trend zal zich voorlopig alleen maar voortzetten. Dit betekent dat de websites en content van bedrijven ook mobielvriendelijke moeten zijn. Let wel op dat je website altijd als uitgangspunt “de juiste boodschap” heeft.

Dus ja, je site moet technisch op orde zijn, maar techniek moet niet jouw
verhaal in de weg gaan zitten.

11. Real-Time Messaging Platforms

Realtime berichtenplatforms zullen steeds populairder worden bij bedrijven en digitale marketingprofessionals. Deze platforms verzamelen waardevolle klantgegevens en stellen bedrijven in staat om hun klantervaring te verbeteren en een gestroomlijnd klanttraject van begin tot eind te bieden. Deze trend zal blijven groeien naarmate Customer Experience (klantreis) steeds meer een topprioriteit wordt.

Voorbeelden van real-time communicatie zijn: Voice over vaste lijnen en mobiele telefoons. VoIP. Instant messaging (bijv. WhatsApp, WeChat, Facebook Messenger)

12. E-mailmarketing

E-mailmarketing mag dan wel zijn 45e verjaardag naderen (ja echt, 45 jaar), het zal in 2023 en daarna blijven groeien. Naarmate het volgen en targeten van doelgroepen uitdagender wordt door regelgeving, blijft het e-mailadres het meest waardevolle deel van de identificatiegegevens van het publiek. Meer en meer bedrijven zullen ook e-mail gebruiken voor klantenwerving.

Wil jij jouw digitale communicatie op orde brengen of verder uitdiepen? Neem dan contact op.

Raoul
+31 (0)6 147 88 159
raoul@dutchduo.nl

Erik
+31 (0)6 249 08 814
erik@dutchduo.nl

Download PDF

Je kan dit verhaal als PDF opslaan om later te lezen, sharen of printen.

Naast concept, creatie en design voor on- en offline communicatie kunnen we ook video, fotografie en publishing productie verzorgen.

Interesse? Neem daarvoor ook contact op.
We vertellen je daar graag meer over.