Google Analytics updaten naar GA4.

Als je een website hebt, dan heb je vast te maken gehad met Google Analytics. Heel handige data tools om bijvoorbeeld te zien waar je bezoekers vandaan komen, wat ze bezig houdt en op welk punt ze weer weggaan van je site. Sinds de introductie van Google Analytics in 2005 is er drie maal een update geweest tot de huidige Universal Analytics uit 2012.
In 2023 komt de vierde generatie van deze dienst uit: GA4.

Google Analytics 4 (GA4) wordt de nieuwe standaard. De huidige Universal analytics zal vanaf 1 juli 2023 stoppen. Vóór deze datum moet de overstap zijn gemaakt, want Universal Analytics verzamelt simpelweg geen gegevens meer.

GA4 Google Analytics

Wat is er anders?

Een van de meest in het oog springende aanpassing is de user interface. Een aantal prominente functies uit Universal Analytics zijn niet meer direct zichtbaar in het menu. Sommige zijn verplaatst en een aantal samengevoegd of zelfs helemaal verwijderd. Onderhuids is er echter heel veel veranderd.

De drie grootste veranderingen zijn:

De manier waarop word gemeten

Het Universal Analytics model is gebaseerd op sessies en pageviews. De gemeten gegevens worden gegroepeerd in sessies die de basis van alle rapporten vormen. Een sessie is een gebruikersinteractie met de site binnen een bepaald tijdsbestek. Een gebruikersinteractie is bijvoorbeeld een paginaweergave of een e-commerce transactie.

Het nieuwe model van GA4 is gebaseerd op evenementen en parameters. Dit wil zeggen dat gebeurtenissen die een bezoeker onderneemt, worden verzameld als stukjes data. Door gebeurtenissen aan gebruikers te koppelen in plaats van sessies word je data onafhankelijk van apparaat en platform. Het meten van bepaalde gebeurtenissen is hierdoor eenvoudiger dan bij het Universal Analytics model. De basisinteracties (een pagina weergave of e-commerce transactie) worden automatisch gemeten. Door het gebruik van een evenement plus een aangegeven parameter kun je zelf elke gewenste gebeurtenis meten. Bijvoorbeeld site search tracking of scroll tracking.

Het belang van van betrokkenheids­percentage

Het betrokkenheidspercentage is het aantal betrokken sessies gedeeld door het totale aantal sessies over een bepaalde periode. Een betrokkenheidssessie is een sessie die langer duurt dan 10 seconden wanneer een evenement heeft plaatsgevonden of minimaal 2 pagina’s zijn bekeken.

Dit is het tegenovergestelde van de huidige bounce rate. Een bounce is een bezoek waarbij er maar een pagina van de website wordt geladen en bezocht. Het bounce percentage wordt vervolgens berekend door het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies in een bepaalde periode. Bij een bounce rate van 30% kun je in de nieuwe GA4 omgeving 70% betrokkenheid verwachten. Op deze manier kun je effectiviteit van de pagina’s meten.

Definitie van een gebruiker

In Universal Analytics kennen we twee typen gebruikers; totale gebruikers en nieuwe gebruikers. In GA4 is er een derde aan toegevoegd te weten: de actieve gebruikers.

GA4 richt zich op actieve gebruikers, terwijl Universal Analytics properties zich richten op het totale aantal gebruikers. Het voordeel van het meten van actieve gebruikers is dat je met deze data het gedrag van gebruikers over een langere tijd kunt meten. Daardoor kan je inzichtelijk maken of aanpassingen die gebruikers activeren, effect hebben.

Wat zijn de voordelen van GA4

Meer veiligheid voor de bezoekers van je website. IP adressen worden automatisch geanonimiseerd en door een nieuwe manier van meten kan dit zonder cookies.

In GA4 worden gebeurtenissen gemeten in plaats van sessies. Een aantal gebeurtenissen wordt standaard gemeten in de GA4 omgeving, bijvoorbeeld wanneer een bestand wordt gedownload, hoeveel procent van een video bekeken wordt of hoe ver iemand op een pagina naar beneden scrolt.

Alleen maar voordelen?

Helaas, uiteraard kleven er ook nadelen aan de invoering van GA4.

Als je voor 1 juli 2023 niet bent overgestapt, komt er geen nieuwe informatie meer binnen in Google Analytics. Je wordt dus echt door Google gedwongen over te stappen.

De user interface is behoorlijk op de schop gegaan en door de nieuwe manier van meten is er een redelijk stijle leercurve. Oftewel, je moet je echt gaan verdiepen, wil je relevante data van je site kunnen lezen en daarop kunnen anticiperen.

En nu?

We hadden je in de mail al gewaarschuwd dat het best een technisch verhaal zou gaan worden.

Op deze pagina staat verder uitgelegd hoe je een Universal Analytics account kunt updaten naar de nieuwe GA4.

Heb je hier zelf echt geen zin in of geen tijd voor, dan kunnen wij dit voor je regelen. Neem dan contact op via dutchduo.nl/contact of stuur een mail naar erik@dutchduo.nl