DAMCO

DAMCO is een wereldwijde vrachtexpediteur met een lokale insteek. Het bedrijf levert competitieve en betrouwbare oplossingen voor vrachtvervoer. Door jarenlange kennis van lucht- en oceaanvracht leveren ze goederen altijd op tijd af.

De werkgebieden zijn fashion, retail, chemie, FMCG en technologie. Met ruim 2.000 medewerkers in 40 landen realiseert Damco een gemiddelde jaaromzet van 2.7 miljard Euro.

De uitdaging

Verstevig de merkbekendheid en vergroot het marktaandeel in een zeer competitieve markt met hoge prijsdruk.

De gehele campagne moet in elke Business Vertical (bedrijfscategorie) dezelfde uitstraling hebben en toch toegespitst zijn op de behoefte van de afzonderlijke doelgroepen.

De oplossing

Waar alle concurrenten zich richten op snelheid en prijs, kozen wij voor een ander geluid . Snelheid en prijs zijn geen unique selling point. Klanten willen vooral op een transparante manier worden ontzorgd in hun supply chain behoeften. Bovendien zijn alle mensen die werken bij DAMCO bovenmatig betrokken bij wat ze doen. Het zijn geen ‘dozenschuivers’ maar experts met jarenlange ervaring.

Dit gegeven bood de inspiratie voor een wereldwijde campagne, waarin medewerkers neergezet zijn als enthousiastelingen die niet stoppen voordat alles perfect is.

Door de campagne eerst intern te laden bij alle werknemers, konden we de claim over DAMCO medewerkers waarmaken. Ze herkenden zich en waardeerden de aandacht. Een hernieuwde schouder-aan-schouder mentaliteit was geboren.

De externe uitrol van de campagne is stapsgewijs en per continent opgezet. Met een strakke regie en oog voor lokale communicatieve behoeften, is de boodschap zowel offline als online geladen. Door intensief gebruik van een selectie social mediakanalen met de hashtag #SuppyChainEnthousiasts is de campagnegedachte verder verstevigd.

Het resultaat

De combinatie van een transparante interne en externe campagne verstevigde de reputatie van DAMCO als expert op het gebied van hoogwaardige expeditie.

De duidelijke campagne-opzet verbeterde de interactie met de verschillende doelgroepen. Dit leidde tot een hogere omzet en betere naamsbekendheid. Het resultaat was zo overweldigend dat het moederbedrijf Maersk het aandeel in DAMCO heeft vergroot.